Múlt, jelen és jövő: 2025-ben ünnepli 75. születésnapját a SEAT

Az idén 75 éves SEAT márka egy igazi sikertörténet, amely Spanyolországból indult el a Zona Franca gyárból és mára az autóipar meghatározó szereplőjévé vált. Az 1950-ben alapított Sociedad Española de Automóviles de Turismo (SEAT) kezdetben az olasz FIAT-tal közös projekteken dolgozott, majd 30 év együttműködés után a két márka útja elvált. A SEAT ettől kezdve önálló márkaként működött, a vállalat autóit saját maga tervezte, modelljei nevét jellegzetes spanyol városok adták, illetve adják a mai napig: Ibiza, Ateca, Ronda, Málága, Marbella. Az 1990-es években a Volkswagen-csoporthoz csatlakozva megnyílt a lehetőség a világszintű terjeszkedésre. A márka Európa közel 40 országában jelent meg, világszinten pedig megtalálható Ázsia 11, valamint az amerikai kontinens 16 országában, illetve Afrikában. Hazánkban 1992 óta van jelen és él a SEAT.

A kezdetek és az ikonikus modellek

A SEAT első modellje, a SEAT 1400, 1953-ban gördült le a gyártószalagról. Ezt követte az 1957-ben bemutatott SEAT 600, amely a spanyol családok kedvencévé vált, és jelentősen hozzájárult az ország motorizációjához. Az évtizedek során olyan modellekkel nyűgözte le a piacot a márka, mint az Ibiza, a Leon vagy éppen az Alhambra, amelyek az innováció és a megbízhatóság szimbólumai lettek. Ezen autók a szintén ikonikusnak számító martorelli gyárban készülnek mind a mai napig, amely 1993-ban nyitotta meg kapuit.

Gyártás

A SEAT három spanyolországi termelési központja mellett Csehországban, Németországban, Portugáliában és Szlovákiában is gyártja modelljeit. Az üzemek naponta több ezer járművet termelnek és több mint 15 ezer dolgozót foglalkoztatnak. A SEAT a jövőbe tekint, így az új hibrid és elektromos autók területén is folyamatos fejlődést mutat.

Salvador Dalítól a SEAT 600 Oldtimerig

A SEAT 75. születésnapja alkalmából a budapesti Porsche Pest SEAT szalonjába érkezett egy különleges SEAT 600 Oldtimer. Tulajdonosa, Rapai Zsolt számolt be egy rövid interjúban az autóról és a SEAT-hoz fűződő viszonyáról:

- Mesélj kérlek egy kicsit az autó történetéről!
- Ez egy 1965-ös évjáratú, Barcelonában gyártott, 29,5 lóerős SEAT 600D, tehát idén ünnepli 60. születésnapját. Először ilyen modellt egy barcelonai utam során láttam és rögtön nagyon megtetszett, onnantól kezdve elkezdtem nézelődni az interneten egy saját modell beszerzése reményében, végül 2014-ben találtam rá erre az autóra. Két barátommal mentünk el érte Spanyolországba, egészen pontosan Figueresbe, Salvador Dalí szülővárosába. Az autó előző tulajdonosa egy ingatlanközvetítő volt, akinek ügyfelei között maga Dalí is megfordult. A SEAT megvásárlása után sokáig állt a garázsomban, de az évek során nagyon alaposan felújítottam, az alját teljesen kicseréltem, a motorja azonban maradt a régi 60 éves, kissé kopott, de eredeti. A teljes felújítás végül 2023-ra készült el egy Hungaroringes SEAT rendezvényre és most ideiglenesen a Porsche Pest kiállító termében látható.

- Mit szeretsz a SEAT-ban, szerinted mi adja a lelkét a márkának?
- Én kifejezetten ezeket a kicsi, régi autóikat szeretem, felidézik számomra a múltat, azt az időszakot, amikor a második világháború után fellendült az autóipar és szegényebb családok is hozzájuthattak az első gépjárműveikhez. Más márkáknak is vannak ikonikus darabjai, amiket szintén kedvelek, a SEAT azonban a spanyol világból hozott különlegességével egyedi színfoltot képvisel az autópiacon, valóban lelke van.